Dynamiczny rozwój firmy pociąga za sobą konieczność poszukiwania nowej przestrzeni, na której będzie można składować wytworzone lub sprowadzone produkty. W zależności od branży danego przedsiębiorstwa oraz od środków finansowych, którymi dysponuje, można zdecydować się na wbudowanie bądź wynajem hali magazynowej do składowania produktów. Obie opcje mają jednak swoje wady i zalety.
Wynajem magazynu
Wynajem hali magazynowej to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą w krótkim czasie przenieść i składować swoje towary. Niezbędne formalności można załatwić szybko i rozpocząć składowanie produktów w ciągu kilku dni lub tygodni. Osoby, które zdecydują się na wynajem, nie muszą martwić się przywiązaniem do jednej lokalizacji, co sprawia, że jest to rozwiązanie bardzo elastyczne i umożliwia sprawne dostosowywanie się do zmian na rynku. W razie potrzeby zwiększenia przestrzeni magazynowej firma może zdecydować się na wynajem większej hali lub przenieść ją do innej lokalizacji. Wynajem to także wygodne rozwiązanie – nie pociąga za sobą konieczności zarządzania budynkiem.
Wynajem wiąże się z regularnym płaceniem czynszu, którego wysokość jest uzależniona od powierzchni hali. Do stałej opłaty dochodzi jeszcze szereg opłat bieżących, związanych z utrzymaniem obiektu.
Koszty wynajmu hali magazynowej
Na koszty wynajmu hali magazynowej składają się przede wszystkim czynsz, opłata eksploatacyjna oraz media. Na cenę wypływa standard danego miejsca, czyli jego stan czy wyposażenie, np. w regały magazynowe, wielkość magazynu, a także jego lokalizacja.
Rozważając wynajem hali magazynowej, należy mieć też na uwadze to, że wszelkie koszty związane z przeglądami technicznymi lub usuwaniem usterek technicznych w budynku, pokrywa właściciel hali. Często jednak wynajmowana hala nie jest dostosowana do potrzeb danej firmy i wtedy trzeba ponieść koszty związane z jej adaptacją.
Budowa własnej hali magazynowej
Budowa własnego magazynu jest doskonałym rozwiązaniem zwłaszcza w sytuacji, kiedy przedsiębiorca dysponuje już wolnym gruntem w dobrej lokalizacji. Inwestycja we własną halę zwróci się w takim przypadku dość szybko, a firma nie będzie musiała ponosić dodatkowych kosztów związanych z czynszem. Przed rozpoczęciem budowy należy się jednak liczyć z załatwieniem formalności takich jak pozwolenie na budowę lub pozyskanie kredytu.
Własny magazyn wiąże się z wieloma obowiązkami związanymi z zarządzeniem halą i przystosowaniem jej do aktualnych wymagań.
Wynajem czy kupno — co się bardziej opłaca?
Niewątpliwą zaletą wynajmu jest brak konieczności dysponowania gruntem na cele budowlane. Zdobycie odpowiednich pozwoleń jest procesem długotrwałym, a sama budowa wiąże się z dużymi wydatkami. Podczas wynajmu wydatki są bardziej rozłożone w czasie, wszelkie formalności ograniczają się do zawarcia umowy najmu, a czas oczekiwania na magazyn jest zdecydowanie krótszy niż w przypadku budowy. Jest to doskonałe rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Na budowę powinni zdecydować się właściciele dużych firm, którzy dysponują własnym gruntem.