W latach 90-tych ubiegłego wieku do klasyfikacji zawodów w Polsce został wpisany nowy zawód – protetyk słuchu. Od tamtej pory osoby cierpiące na niedosłuch obok konsultacji laryngologicznej i logopedycznej mogą korzystać także z usług gabinetu protetyki słuchowej, w którym pracują osoby wykształcone w tym zawodzie. Często nie jesteśmy świadomi, że wizyta u laryngologa nie to jedyne rozwiązanie. Z jakich usług możemy skorzystać w gabinecie protetyki słuchu?
Badanie i diagnoza
Wizyta w gabinecie protetyki słuchu rozpoczyna się od postawienia diagnozy. Protetyk w tym celu przeprowadza audiometryczne badania słuchu, które pozwalają na zdiagnozowanie ubytku. Wcześniej przeprowadza także krótki wywiad, pytając pacjenta o ogólny stan zdrowia, kondycję fizyczną, przyjmowane leki i dolegliwości związane ze zmysłem słuchu. Pierwszy etap badania to tzw. otoskopia przy pomocy niewielkiego narzędzia, które umożliwia zbadanie ucha zewnętrznego. Jeśli nie występują żadne nieprawidłowości (np. woskowina, uszkodzenie błony bębenkowej, itp.), następują bezbolesne badania audiometryczne w wyciszonym pomieszczeniu. Po uzyskaniu ich wyników protetyk słuchu ustali diagnozę i określi dalsze postępowanie.
Wywiad audiologiczny
Jeśli z przeprowadzonych badań wynika, iż pacjent wymaga tzw. protezowania, czyli zastosowania aparatu słuchowego, protetyk dokonuje jego odpowiedniego wyboru i dopasowuje urządzenie do potrzeb konkretnej osoby. W praktyce protetyk przedstawia poszczególne rodzaje aparatów, które mogą okazać się w tym przypadku najlepsze, i testuje je z pacjentem. Jest to tzw. wywiad audiologiczny. Ponadto w gabinecie protetyki słuchu dowiadujemy się, jaka jest aktualna oferta rynkowa aparatów słuchowych i czy w danym przypadku można liczyć na dofinansowanie. Protetyk pobiera także odlew ucha pacjenta, aby następnie przygotować odpowiednią wkładkę uszną do aparatu zausznego lub obudowę do aparatu wewnątrzusznego. Diagnoza, dobór aparatu i pobranie odcisku ucha najczęściej jest rozłożone na trzy wizyty.
Odbiór aparatu słuchowego i co dalej?
Po pewnym czasie należy zgłosić się po odbiór aparatu z indywidualną wkładką. Protetyk przeszkala pacjenta z jego obsługi i obchodzenia się z tym urządzeniem. Od tej pory kolejne wizyty w gabinecie protetyki słuchu mają charakter kontrolny. Adaptacja do aparatu wymaga czasu. Mózg potrzebuje czasu, aby przyzwyczaić się do jego działania, stąd optymalny efekt osiąga się nawet po kilku tygodniach. Przez ten czas protetyk słuchu służy pomocą pacjentowi, udzielając mu wszelkich wskazówek i odpowiadając na wszelkie wątpliwości. Kiedy działanie aparatu jest optymalne, kontakt z protetykiem staje się znacznie rzadszy. Jeśli jednak pojawią się jakiekolwiek problemy z działaniem aparatu słuchowego, z którego korzystamy, lub wymagane będzie zaprogramowanie nowych funkcji, należy ponownie zgłosić do gabinetu protetycznego, gdzie uzyskamy fachową pomoc. Pamiętajmy, aby zawsze decydować się na usługi certyfikowanych gabinetów protetyki słuchu.
Usługi, jakie świadczą gabinety protetyki słuchu to istotne miejsca dla osób, które z uwagi na niedosłuch czują się wyobcowane, a komfort ich życia pozostawia wiele do życzenia. Oprócz konsultacji laryngologicznej możemy korzystać z rozwoju współczesnej medycyny, w tym przypadku z nowoczesnego protezowania. Jest to ważny element na drodze poprawy jakości naszego słyszenia.