Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji dla większości osób stanowi nie lada wyzwanie. Wymaga to bowiem nie tylko solidnego przygotowania merytorycznego, ale też zdolności radzenia sobie ze stresem i wystawieniem na publiczną ocenę. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej w przypadku, gdy prezentacja musi być wygłoszona w języku angielskim. Niepewność w zakresie umiejętności językowych jest bowiem zjawiskiem powszechnym. Tymczasem podstawową cechą dobrego prezentera jest właśnie pewność siebie oraz sprawianie wrażenia osoby kompetentnej i wiarygodnej. Z tego też względu regularna nauka języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem specjalistycznego słownictwa, czyli tzw. business english jest kluczem do osiągnięcia kluczowych kompetencji w tej dziedzinie.
Na co zwrócić uwagę, przygotowując prezentację po angielsku?
Tak, jak każda inna prezentacja, również ta wygłaszana w języku angielskim powinna posiadać pewne ramy, czyli wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Dość rozpowszechniona jest opinia, że to właściwa treść prezentacji jest najważniejsza, co jest przekonaniem nie tyle błędnym, co nie do końca prawdziwym. Jeśli odbiorca od początku nie zaangażuje się w prezentację, jego uwaga na pewno nie będzie bowiem skupiona na warstwie merytorycznej. Z kolei niedopracowane zakończenie zapewne rzuci cień na sposób przekazywania wiedzy, język niewerbalny i ogólny wydźwięk prezentacji. Oczywiście warto też płynnie posługiwać się wyrażeniami i słownictwem charakterystycznym dla wspomnianych etapów takiej wypowiedzi.
Zachowaj spójność
Dla zachowania spójności wypowiedzi warto krok po kroku realizować poszczególne etapy prezentacji, czyli:
- powitanie słuchaczy i przedstawienie się,
- wskazanie tematu prezentacji,
- określenie przybliżonego czasu trwania prezentacji,
- odniesienie się do czasu, w którym powinno nastąpić zadawanie ewentualnych pytań,
- właściwa treść prezentacji,
- słowo podsumowania,
- czas przeznaczony na odpowiedzi na pytania (jeśli nie zadawano ich wcześniej),
- podziękowanie za uwagę.
Wszystkie te elementy powinny następować po sobie w sposób logiczny i przemyślany, gdyż prezentacja nie może być chaotyczna. Z tego względu ważne jest stosowanie tzw. linking words oraz zwrotów charakterystycznych dla kolejnych etapów prezentacji, które umożliwią płynne przechodzenie pomiędzy poszczególnymi punktami. Zapewne warto też nabyć umiejętność ucinania dyskusji, niemających związku z tematem, a wybijających mówcę z rytmu oraz radzenia sobie z sytuacją, gdy jakieś pytanie okazało się zaskakujące i wymaga chwili namysłu. Aby skutecznie poradzić sobie w takich wypadkach, konieczna będzie jednak regularna nauka języka angielskiego.
Angielski biznesowy
Profesjonalnie wygłoszona prezentacja biznesowa wymaga oczywiście płynnego operowania branżowym słownictwem. Angielski dla firm różni się bowiem od tego używanego na co dzień. Aby zyskać pewność, że prezentacja spotka się z pozytywnym odbiorem, a sam wygłaszający będzie sprawiał wrażenie osoby wtajemniczonej w realia branży, konieczna jest regularna nauka języka angielskiego. Znajomość specjalistycznego słownictwa zapewne ułatwi bowiem zinterpretowanie wykresu ekonomicznego, omówienie rysunku technicznego czy podsumowanie rozbudowanej tabeli przestawiającej bieżące wyniki finansowe.
Na dobrą prezentację biznesową w języku angielskim składa się nie tylko wysoka wartość merytoryczna przedstawianych treści, ale też mowa ciała, tembr głosu czy charyzma. Pewność siebie pozwala zbudować regularna nauka języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. business english. Wysoki poziom umiejętności językowych ma oczywiście pozytywny wpływ na ogólną jakość i odbiór prezentacji.