Podstawową czynnością pracowników firm windykacyjnych jest pozyskiwanie należności od dłużników. Windykator jest podmiotem pośredniczącym między osobą zadłużoną a wierzycielem. Do jego głównych zadań należą negocjacje z dłużnikiem, przedstawienie harmonogramu spłaty należności oraz pouczenie co do konsekwencji wynikających z nieuregulowania zadłużenia. W swoim postępowaniu musi przestrzegać Zasad Etyki Branży Windykacyjnej Polskiego Związku Windykacji, które określają sposób komunikacji z dłużnikami, ochronę informacji oraz danych osobowych oraz to, jakie praktyki są dozwolone, a których powinno się unikać.
Kontakt z dłużnikiem
Jest dozwolony poprzez korespondencję, kontakt telefoniczny, a także wizyty terenowe konsultantów firm windykacyjnych. Ostatnia czynność jest preferowana, gdy standardowe próby kontaktu są nieskuteczne.
Korespondencja dotycząca zadłużenia powinna być zamknięta i zaadresowana do miejsca zamieszkania lub siedziby firmy. Gdy powyższych adresów dłużnika nie uda się ustalić, pisma mogą być kierowane na adres wybrany przez firmę windykacyjną. Może to być miejsce zatrudnienia lub inny adres dłużnika. Treść widniejąca na kopercie nie może wskazywać, że korespondencja dotyczy zadłużenia, co ma na celu ochronę wizerunku dłużnika.
Wezwanie do spłaty należności
Każde pismo wystawione przez firmę windykacyjną do spłaty zaległej należności powinno zawierać informacje na jej temat; tytuł, nazwę wierzyciela, fakturę (tytuł, wystawcę, kwotę należności, odsetki) w celu łatwej identyfikacji zadłużenia. Wezwanie do spłaty powinno zawierać informacje na temat przedsiębiorstwa windykacyjnego.
W rozmowach telefonicznych windykator jest zobowiązany przedstawić źródło zadłużenia i innych niezbędnych danych uzasadniających słuszność wszczętego postępowania windykacyjnego.
Powyższe zalecenia dotyczą też windykatorów terenowych, którzy powinni dodatkowo się wylegitymować i potwierdzić reprezentowanie danego przedsiębiorstwa windykacyjnego. Jeśli dłużnik wyraża zgodę na udostępnienie informacji osobom trzecim powinien przedstawić to na piśmie.
Częstotliwość prób kontaktu
Próba kontaktu z dłużnikiem może się odbywać w dni powszednie między godziną 6 a 22, w dni świąteczne 8-20. Rozmowa powinna przebiegać w miłej i kulturalnej atmosferze. W przypadku braku kontaktu podejmowanie kolejnych prób dodzwonienia się do dłużnika nie może być napastliwe i uciążliwe. Przy każdej rozmowie telefonicznej windykator zobowiązany jest do przedstawienia się, zidentyfikowania dłużnika oraz udzielenia informacji, które przedsiębiorstwo reprezentuje.
Ochrona danych i praktyki niedozwolone
Obowiązkiem każdego windykatora jest zachowanie poufności, ochrona danych osobowych oraz poszanowanie informacji dotyczących zadłużenia i nieudostępnienia ich osobom nieupoważnionym. Zachowanie kultury i odpowiednie podejście do dłużnika może też przyczynić się do tego, że uda się skuteczniej odzyskać należność wierzyciela.
To tylko kilka przykładów dobrych praktyk, które powinny być stosowane w pracy windykatora. Każdej firmie windykacyjnej zależy na tym, by swoje zadania wykonywać sumiennie, ale z poszanowaniem każdej strony sporu.
źródło: straetus.pl – wywiad gospodarczy